Resuming podcast
Laia Díaz, premi Mañé i Flaquer de Periodisme Turístic
01/12/2025

AI De blog de viatges a premi Mañé i Flaquer

L'entrevista

AI

Resum de l’entrevista

Del bloc personal al reconeixement professional

  • La Laia Díaz comença el 2014 amb un blog de viatges, inicialment anomenat "Història d’una càmera", motivada per:
  • La seva afició a viatjar per lliure
  • El consum de blogs de viatges quan encara n’hi havia pocs
  • Les ganes de continuar fent periodisme malgrat haver deixat els mitjans per motius econòmics i familiars

  • Amb el naixement de la seva filla Aina, el projecte evoluciona a "De ruta en família", orientant els continguts als viatges amb criatures.

Naixement de De ruta per Santa Tecla

  • A partir de la seva experiència prèvia com a fotògrafa de la Festa Major de Tarragona, crea la sèrie "De ruta per Santa Tecla", pensada directament per a xarxes, sobretot Instagram.
  • El projecte es concep com un relat vivencial i en primera persona, mostrant:
  • La festa des de dins
  • La “cara B” del seguici i de les entitats
  • Aspectes que no surten al programa oficial

Un premi que trenca esquemes

  • El treball De ruta per Santa Tecla rep el Premi Mañé i Flaquer de periodisme turístic.
  • La Laia subratlla que:
  • És, probablement, la primera vegada que es premia un treball fet exclusivament per a xarxes socials.
  • El jurat reconeix així que el periodisme a Instagram i TikTok també és periodisme, malgrat ser plataformes no convencionals.

"Som molts els periodistes que ara treballem en xarxes, perquè ens hem hagut d'espavilar i adaptar."

Col·laboració amb Tarragona Ràdio

  • El punt d’inflexió arriba quan el director de Tarragona Ràdio, Xavier Gispert, veu un primer vídeo publicat el 23 d’agost, just un mes abans de Santa Tecla.
  • Li proposa coproduir tota la sèrie durant la Festa Major, amb una consigna clau:
  • “Fes el que vulguis, el que ens agrada és el teu estil.”
  • Es consolida així un format que barreja:
  • Emotivitat
  • Proximitat
  • Tono intens i personal, que connecta molt amb el públic.

L’estil vivencial i la proximitat a xarxes

  • La Laia defineix (i li defineixen) el seu estil com:
  • Vivencial: explica com viu i sent la festa en primera persona
  • Proper i humà: parla també del cansament, la manca de son, els entrepans… com qualsevol altre assistent a la festa

  • Aquesta proximitat fa que molta gent s’hi identifiqui i consumisca la Festa Major a través dels seus continguts d’Instagram.

"La gent està escoltant i vivint la festa a través dels teus ulls i d’Instagram."

L’impacte en audiència i reconeixement

  • Durant De ruta per Santa Tecla:
  • Els vídeos arriben a 50.000–70.000 reproduccions, fet que la sorprèn.
  • Comença a seguir-la molta gent de Tarragona atreta pel contingut sobre Santa Tecla (una temàtica que “ven molt”).
  • Experimenta reconeixement al carrer: la aturen, la saluden, li fan fotos mentre camina pel seguici.

  • La seva filla Aina hi participa com a “becària”:

  • Especialment en un vídeo de la Cercavila Petita, on posa la veu
  • La Laia insinua que potser serà el seu “relleu” futur.

Passió, cansament i adrenalina

  • La producció de contingut durant tota la Festa Major implica:
  • Dormir molt poc
  • Anar esgotada però plena d’adrenalina
  • Tot i el cansament, destaca que:
  • Li apassiona el periodisme i comunicar
  • S’ho passa molt bé i en gaudeix intensament
  • Acabada la festa, sent una mena de “buidatge” o ressaca emocional, com un jet lag festiu.

"M’ho vaig passar molt bé, molt cansada, sí, però m’ho he passat feta."

Continuïtat del projecte

  • Paral·lelament al premi i al projecte de Santa Tecla, la Laia:
  • Manté De ruta en família com a projecte central
  • Continua viatjant constantment (cap de setmana rere cap de setmana)
  • Consolida la seva trajectòria professional com a periodista especialitzada en viatges i contingut per a xarxes.

En conjunt, la conversa mostra com una afició personal als viatges i a explicar històries ha evolucionat, gràcies a l’adaptació a les xarxes socials, fins a obtenir un reconeixement institucional de primer nivell en l’àmbit del periodisme turístic.

Marcadors

Origen del blog i pas de l’afició a possible ofici
Compartir

La Laia Díaz explica com el 2014 crea un blog de viatges, inicialment "Història d’una càmera", perquè era consumidora de blogs de viatges i volia compartir informació útil. Havia deixat de treballar en mitjans per motius econòmics i familiars, però volia continuar fent periodisme i comunicar. El projecte neix com un hobby fins que veu que pot tenir recorregut professional.

Evolució a "De ruta en família" i naixement de "De ruta per Santa Tecla"
Compartir

Amb el naixement de la seva filla Aina, el blog evoluciona a "De ruta en família", centrat en viatges amb criatures. Dins aquesta trajectòria sorgeix el treball "De ruta per Santa Tecla", concebut específicament per a xarxes socials (Instagram), que acaba rebent el Premi Mañé i Flaquer de periodisme turístic. La Laia destaca la sorpresa per la nominació, ja que és un treball fet fora dels mitjans convencionals.

Canvi de paradigma: periodisme a xarxes i reconeixement
Compartir

La Laia reflexiona sobre el canvi de paradigma del periodisme: molts professionals treballen ara a xarxes com Instagram i TikTok, on cada cop més gent consumeix informació. Tenia dubtes de presentar el projecte al premi, però finalment ho fa reivindicant que també és periodisme. Se sent molt satisfeta que el jurat ho hagi tingut en compte, especialment sent una feina que produeix sola, amb l’ajuda puntual de la seva filla com a “becària” en un dels vídeos.

Col·laboració amb Tarragona Ràdio i definició de l’estil
Compartir

La Laia rememora els seus inicis a Tarragona Ràdio, on va entrar en pràctiques amb 16 anys. Explica que el director actual, Xavier Gispert, veu un primer vídeo de Santa Tecla (publicat el 23 d’agost) i li proposa fer el mateix durant tota la festa en coproducció amb la ràdio. Li demanen que mantingui el seu estil propi, proper i emotiu. L’entrevistadora descriu el seu to com un estil vivencial, en primera persona, des d’una mirada interna de la festa.

La cara B de Santa Tecla i la proximitat amb el públic
Compartir

La Laia explica que anys de fer fotos de la Festa Major li han permès conèixer la cara B de Santa Tecla i mostrar detalls interns del seguici i les entitats que la gent no veu ni troba al programa oficial. Destaca que les xarxes permeten una gran proximitat amb el públic: la gent s’identifica amb qui hi ha darrere dels perfils, de tu a tu. Ella comparteix tant la màgia de la festa com el cansament, la manca de son o els àpats ràpids, cosa que reforça aquesta connexió.

Impacte, viralització i reconeixement al carrer
Compartir

Durant el projecte "De ruta per Santa Tecla", la Laia continua amb "De ruta en família" però nota un fort augment de seguidors de Tarragona gràcies a la viralització dels vídeos. Remarca que tot allò relacionat amb Santa Tecla "ven molt". S’adona de l’abast real quan la gent la reconeix i l’atura pel carrer, li fa fotos i li comenta que viu la festa a través dels seus continguts. També pren consciència de l’impacte en veure xifres de desenes de milers de reproduccions per vídeo.

Cansament, adrenalina i passió pel periodisme
Compartir

La Laia relata que, tot i dormir molt poc i estar físicament esgotada durant la Festa Major, l’adrenalina i la passió per la feina la mantenen activa. Descriu una mena de buit o jet lag emocional quan la festa s’acaba i es troba a casa. Reivindica que li agrada molt comunicar i fer periodisme, i que gaudeix molt explicant la festa que tant l’apassiona, malgrat el cansament. L’entrevista es tanca amb felicitacions pel premi i un to de complicitat.