Resuming podcast
Javi Jurio, premi Mañé i Flaquer de Fotoperiodisme
01/12/2025

AI L’ofici de fotoperiodista en temps d’Instagram

L'entrevista

AI

Resum del contingut

Context i protagonista

  • Entrevista a Javi Jurió, guanyador del Premi de Fotoperiodisme dels Premi Mañé i Flaquer.
  • Ja havia estat premiat anteriorment per una sèrie sobre un incendi a la Conca de Barberà.
  • Ara és reconegut per una fotografia d’una gran fumarada/parada tècnica en una química, coincident amb una apagada el 28 d’abril.

La fotografia premiada

  • La imatge es publica a La Vanguardia.
  • Jurió explica que la foto neix de la casualitat:
  • Cada dia agafa l’AVE cap a Barcelona.
  • A Perafort es troba l’escena de la fumarada, just el dia de la gran apagada.
  • Aquell dia, casualment, duia la càmera a sobre, tot i que no és l’habitual.
  • Quan veu l’escena, té clar que “la història d’avui va al voltant de la química i Port Aventura”.
  • A causa de l’aturada general, finalment ni tan sols pot agafar el tren, però ja ha captat la fotografia clau.

"Les fotografies en fotoperiodisme hi ha un factor molt important que és la casualitat."

Canvis tècnics i noves plataformes

  • Es comenta el contrast amb altres treballs premiats difosos a YouTube i Instagram.
  • Segons Jurió:
  • El que més ha canviat és la tecnologia de transmissió:
    • Enviar la foto directament des de la càmera al mitjà és vital.
  • A nivell de concepte periodístic, el fotoperiodisme no ha canviat tant.
  • Autocrítica generacional:
  • Explica que molts fotògrafs estan més pendents de penjar a Instagram que de servir primer el material al seu mitjà.
  • Defensa que això és una “manera de treballar diferent”, però que cal adaptar-s’hi.

"Ens vam adaptar quan 30 milions de persones van decidir ser fotògrafs amb els mòbils, hem sobreviscut i per molts anys que sobreviurem."

Situació professional i precarietat

  • Actualment treballa full time a La Vanguardia, després d’anys com a freelance i en empreses diverses.
  • Agraeix explícitament al diari, perquè sense el mitjà el premi no hauria estat possible.
  • Es vincula la seva participació als Premi Mañé i Flaquer amb una reivindicació del fotoperiodisme.
  • Sobre la precarietat:
  • Reconeix que el sector fotoperiodístic encara ho ha tingut més difícil que el periodisme escrit.
  • Exposa que no ha de ser una professió per “guanyar molts diners”.
  • Defensa que centrar-se en els calés distreu de la qualitat de la feina:

"Els calés i la bona feina vindran junts, segur."

Idees clau

  • Casualitat i preparació són elements essencials del fotoperiodisme.
  • La tecnologia canvia (transmissions immediates, xarxes socials), però el fons narratiu i periodístic es manté.
  • El fotoperiodisme continua sent precari, especialment per a freelance, però Jurió reivindica:
  • Vocació, esforç i focalització en la bona feina.
  • La necessitat d’adaptar-se als canvis sense perdre la prioritat del mitjà respecte a les xarxes.

Possible estructura per seccions (orientativa)

  • [0–40s] Presentació de Javi Jurió i record de l’antic premi per l’incendi.
  • [40–110s] Explicació de la foto de la fumarada, el context de l’apagada i la casualitat de portar la càmera.
  • [109–180s] Debat sobre noves plataformes (YouTube, Instagram), canvis tècnics i adaptació del fotoperiodisme.
  • [180–250s] Situació laboral, precarietat del sector, reflexió sobre els diners i la vocació professional.

Marcadors

Presentació del premiat i antecedents
Compartir

Presenten Javi Jurió com a guanyador del Premi de Fotoperiodisme dels Premi Mañé i Flaquer. Recorden que ja havia estat entrevistat anteriorment arran d’un altre premi relacionat amb un incendi a la Conca de Barberà.

La foto de la fumarada i la gran apagada
Compartir

Jurió explica que la foto premiada mostra una gran fumarada d’una química en una parada tècnica, coincidint amb la gran apagada del 28 d’abril. Subratlla el paper de la casualitat en el fotoperiodisme: de camí a agafar l’AVE a Perafort veu l’escena, i aquell dia, de manera excepcional, porta la càmera. Té clar que la història del dia gira entorn de la química i Port Aventura, tot i que després el tren no circula.

Canvis tècnics, xarxes socials i adaptació
Compartir

Es compara el seu treball amb d’altres difosos a YouTube i Instagram. Jurió afirma que el gran canvi és tècnic, especialment en les transmissions directes de la càmera al mitjà, però que el concepte del fotoperiodisme no ha variat tant. Comenta que molts fotògrafs prioritzen penjar ràpid a Instagram per davant d’enviar la foto al propi mitjà, i defensa la necessitat d’adaptar-se als nous hàbits, recordant com el sector va sobreviure a la irrupció massiva de fotògrafs amb mòbil.

Situació laboral, precarietat i vocació
Compartir

Jurió explica que ara treballa a temps complet a La Vanguardia, després d’anys com a freelance, i agraeix al diari el suport que ha fet possible el premi. Es parla de la precarietat del sector, especialment en el fotoperiodisme. Jurió sosté que no s’ha d’entrar a la professió pensant només en guanyar diners, sinó en fer bona feina: segons ell, si es prioritzen els calés es perd el focus, i defensa que esforç i qualitat acabaran portant tant el reconeixement com els ingressos.