Resuming podcast
Entrevista a Oriol Milà, capità del Port de Torredembarra
01/12/2025

AI Extracció de sorra a la Paella i impacte litoral

L'entrevista

AI

Context general de l’entrevista

L’entrevista se centra en l’operació d’extracció de sorra a la Platja de la Paella de Torredembarra i el seu trasllat a la platja del Fortí d’Altafulla. L’interlocutor és Oriol Milà, capità del port de Torredembarra, que explica el marc legal, l’impacte ambiental, econòmic i tècnic de l’operació i qüestiona el model actual de gestió del litoral.


1. Operació d’extracció de sorra: què s’està fent i per què

1.1. Desplegament de l’operació

• S’ha iniciat una actuació prevista des de fa mesos, emmarcada en el títol concessional del port.

• Consisteix a extreure sorra de la Platja de la Paella (Torredembarra) i transportar-la a la platja del Fortí d’Altafulla, tal com ha determinat la demarcació provincial de Costes de l’Estat.

• Aquesta primera fase preveu extreure 7.000 m³ de sorra en uns 10–12 dies de treball.

• Un cop la sorra arriba a Altafulla, l’Ajuntament d’Altafulla s’encarrega de l’estesa i la distribució segons les seves necessitats.

“Estem complint dintre dels requisits del nostre títol concessional, en extreure unes sorres… i transportar-les al lloc on Costes ens ha demanat.”

1.2. Volums i magnitud de l’actuació

• Milà remarca que 7.000 m³ són pocs en termes de regeneració de platges, però moltíssims per a una concessionària privada com el Port de Torredembarra.

• Posa en context els volums històrics abocats a Altafulla: - Any 1993: 300.000 m³. - Finals dels anys 80: 160.000 m³.

• Calcula que la platja d’Altafulla està al voltant dels 460.000 m³ de sorra artificialitzada.

“7.000 metres cúbics és poc, però per una concessionària com nosaltres és moltíssim… per un port com el de Torredembarra és absolutament insostenible.”


2. Crítica al títol concessional i al model de gestió

2.1. Un títol concessional antic i desfasat

• El port compleix el títol concessional, però alhora el qüestiona i vol replantejar-lo.

• Considera que el títol: - No es basa en criteris científics, tècnics ni econòmics sòlids. - Es va redactar a finals dels anys 80 amb models numèrics molt primitius en dinàmica litoral. - Assumeix afectacions del port sobre Altafulla que, segons els estudis actuals, no es corresponen amb la realitat.

“Partim d’unes premisses que es van fer fa molts anys i que estan equivocades.”

2.2. Posició de les administracions

• A la reunió d’octubre amb totes les parts (Subdelegació del Govern, Costes, Ports de la Generalitat, etc.), el port va: - Confirmar que compliria el títol i executaria el projecte actual. - Exigir un replantejament substancial del títol concessional en l’apartat de dinàmica litoral.

Ports de la Generalitat i les polítiques de muntanya i litoral de la Generalitat comparteixen la visió que cal canviar el títol.

Subdelegació del Govern i Costes de Tarragona accepten obrir una taula per estudiar la modificació.

“Ports de la Generalitat… entenen perfectament que hi ha d’haver-hi un canvi en aquest sentit.”


3. Impacte ambiental i dinàmica litoral

3.1. Crítica ambiental a l’operació

• Milà considera que l’operació no té sentit ambiental: - Pot afectar negativament les comunitats biològiques. - Desestabilitza dues platges que actualment es consideren estabilitzades tant a Torredembarra com a Altafulla.

• Defensa que la primera mesura de protecció d’una platja estabilitzada és no tocar-la.

“La primera actuació que s’ha de fer és no tocar-la, aquesta platja.”

3.2. Estudis científics: l’informe de l’IH Cantàbria

• El port ha encarregat un estudi a l’Institut de Hidràulic Ambiental de Cantàbria (IH Cantàbria), amb el professor Raül Medina.

• Conclusions principals de l’estudi: - Amb port o sense port de Torredembarra, la platja d’Altafulla tindria la mateixa problemàtica actual. - Les causes principals de la regressió i problemes d’Altafulla són: • La presa del Riu Gaià, que tallà els sediments. • La construcció del dic exempt davant la Roca del Gaià. • Extraccions intensives de sorra per a usos industrials i de construcció. • La pròpia sorra artificial abocada en el passat, que s’ha mogut per la dinàmica marina.

• L’estudi distingeix clarament que Altafulla i Torredembarra funcionen com a platges dinàmicament independents.

“Podem demostrar que el port no té cap tipus d’afectació en aquest sentit.”

3.3. Artificialització i estabilització de les platges

Platja de Torredembarra (Paella): - Actualment estabilitzada, tot i la presència d’estructures artificials (espigó, port). - L’acumulació de sorra al dit de llevant del port afecta només la pròpia platja de Torredembarra, no Altafulla.

Platja d’Altafulla: - També estabilitzada, però sobre una base molt artificialitzada i perjudicada. - La platja original era un còdol o codolà, no una platja de sorra fina. - Les regressions actuals (p. ex. zona del Fortí) responen a canvis ambientals més amplis (possible influència del canvi climàtic i disminució de temporals de migjorn en les darreres dècades).

“Són dos escenaris diferents que parteixen d’actuacions artificials, uns els hi ha anat bé i els altres no els hi ha anat bé.”

3.4. Necessitat de decisions menys polítiques i més científiques

• Milà denuncia que les decisions sobre el litoral s’han pres per motius polítics i no per criteris científics o de gestió ambiental.

• Reclama: - Conèixer millor el funcionament del litoral abans de decidir. - Abandonar els “parxes” i apostar per grans solucions estructurals. - Acceptar que el litoral es va urbanitzar sobre un escenari totalment artificial i que ara no hi ha diners per tornar-lo a la situació original.

“A problemes grans s’han de buscar grans solucions, i això és el que al ser humà li costa, o no vol afrontar.”


4. Cost econòmic i viabilitat per al port

4.1. Un esforç econòmic “ruïnós”

• El port no fa públic de moment el cost exacte de l’operació, però deixa clar que: - És una actuació molt costosa. - És inviable repetir-la cada any. - Compromet la viabilitat econòmica d’una concessió com la de Torredembarra.

“És impossible la viabilitat d’un port amb aquest tipus d’actuacions.”

4.2. Dues fases d’extracció

• El compromís amb l’administració estableix dues subactuacions: - Ara, abans d’acabar l’any: 7.000 m³. - A la primavera: 7.000 m³ addicionals.

• Temor que Costes consideri aquestes operacions com a rutina periòdica, situant el port en una obligació insostenible.

4.3. Antecedents d’altres moviments de sorra

• Fa 15–20 anys, el port havia fet recirculacions internes de sorra a la zona de Baixamar (Torredembarra).

• Aquestes operacions eren ineficaces: la primera llevantada retornava la sorra al seu lloc d’origen, buscant l’estabilitat natural de la platja.

“Era llançar també diners constantment.”


5. El biotop submergit: compensació ambiental del port

5.1. Descripció del biotop de Torredembarra

• El port destaca la seva sensibilitat ambiental i recorda que ja ha fet una inversió molt important en mesures compensatòries.

• Ha invertit aproximadament 1 milió d’euros en el biotop de Torredembarra: - Una superestructura submarina davant la costa. - Situada a –36 m de profunditat, amb una alçada de 22 m. - Dimensions aproximades: tan gran com un camp de futbol i 5 pisos d’alçada. - Construïda amb esculleres de carbonat càlcic. - Funció principal: regenerar espais biodegradats del fons marí i fomentar nova vida.

“Que algú m’expliqui quin port de la costa catalana… ha invertit tants diners en compensar l’afectació artificial al llarg de la costa.”

5.2. Reivindicació del paper del port

• Milà defensa que el port: - Ja ha fet actuacions de compensació ambiental substancials. - No pot ser ara responsabilitzat de problemes que no ha generat (cas Altafulla). - No ha de ser l’únic actor assumint costos d’una gestió global del litoral que afecta molts més agents (preses, dic exempt, antigues extraccions, etc.).


6. Riscos d’una mala gestió de la sorra

6.1. Sorra com a “residu” potencial

• Milà alerta que abocar sorra artificialment en platges que no en tenien de forma natural pot tenir efectes adversos: - La sorra pot acabar viatjant a zones de fons marí sensibles, com praderies de Posidònia. - Aquests ecosistemes no estan adaptats a rebre aportacions massives de sediments.

• Denuncia també l’ús de sauló (terra de cantera) en algunes regeneracions, amb impactes encara més discutibles.

“És possible que viatgin llocs on tampoc li pertoqui viatjar… on hi pugui haver-hi Posidònia.”

6.2. Necessitat de conèixer el sistema abans d’actuar

• Reitera que: - Cal estudiar molt millor la dinàmica litoral. - No es pot seguir amb intervencions reactives i polítiques. - Cal un equilibri entre el fet que el litoral ja és artificial i la necessitat de minimitzar nous impactes.

“Hem de ser molt curosos amb aquest tema i conèixer molt més bé el litoral abans de prendre decisions.”


7. Zona concreta d’extracció i efectes locals

7.1. Àmbit físic de l’operació actual

• La zona d’extracció s’estén: - Des del dit de llevant del port de Torredembarra. - Fins aproximadament a l’altura del carrer Passeig Mediterrani a la Platja de la Paella.

• Es treballa especialment a la llengua de sorra de la línia de mar, entre els dos camps de dunes.

• En aquest tram hi ha uns 14.000 m³ de sorra; l’operació n’extreu 7.000 m³, intentant fer-ho de la manera menys lesiva possible per a l’estructura de la platja.

7.2. Danys previs a la platja de la Paella

• Milà afirma que extraccions anteriors (efectuades pel Ministeri, no pel port) han: - Creat clots importants. - Afectat l’estructura ambiental de la platja. - Perjudicat l’àrea de serveis esportius d’estiu.

“L’ideal de la naturalesa sempre és no tocar gaire, deixar que les estructures s’estabilitzin.”


8. Diagnòstic final i missatge de fons

• El port de Torredembarra: - Accepta complir el títol concessional a curt termini. - Però demana revisar-lo a fons, amb base en estudis científics actuals.

• Milà defensa que: - El Port de Torredembarra no és el responsable principal de la regressió d’Altafulla. - Les solucions no poden passar per carregar el cost sobre una concessió privada. - El litoral s’ha construït sobre una realitat artificial que ara és difícil i cara de revertir, però cal assumir-ho amb rigor.

“No volem acceptar-ho i ens trobem en aquestes problemàtiques.”

• Missatge central: cal una nova política de gestió del litoral, menys basada en decisions improvisades i més en coneixement científic, sostenibilitat ambiental i equitat econòmica entre tots els agents implicats.

Marcadors

Inici de l’operació i marc legal
Compartir

Presentació de l’operació d’extracció de sorra a la Platja de la Paella i el seu trasllat a la platja del Fortí d’Altafulla. Oriol Milà explica que l’actuació s’emmarca en el títol concessional del Port de Torredembarra, que s’ha planificat fa mesos i que preveu extreure 7.000 m³ en uns 10 dies. L’Ajuntament d’Altafulla s’encarregarà de l’estesa de la sorra.

Volum de sorra, costos i sostenibilitat econòmica
Compartir

Comparació del volum de 7.000 m³ amb els grans abocaments històrics a Altafulla (300.000 i 160.000 m³). Milà remarca que, tot i ser un volum petit a escala de litoral, per a una concessionària privada és un esforç econòmic enorme i insostenible. Considera que, excepcionalment, poden complir ara, però reclama negociar una revisió del títol concessional.

Impacte ambiental i resultat de l’estudi de l’IH Cantàbria
Compartir

Milà qüestiona el sentit ambiental de l’operació, que pot afectar les comunitats biològiques i desestabilitzar platges que avui estan estabilitzades. Presenta les primeres conclusions de l’estudi encarregat a l’Institut de Hidràulic Ambiental de Cantàbria: amb o sense port, Altafulla tindria els mateixos problemes, causats bàsicament per la presa del Riu Gaià, el dic exempt i les extraccions històriques de sorra. Defensen que Torredembarra i Altafulla són platges dinàmicament independents.

Reunió amb administracions i demanda de canvi del títol
Compartir

Relat de la reunió d’octubre amb Subdelegació del Govern, Costes, Ports de la Generalitat i altres actors. El port confirma que complirà el projecte actual, però exigeix replantejar el títol concessional en matèria de dinàmica litoral. Ports de la Generalitat i les polítiques de litoral de la Generalitat donen suport a la necessitat de canvi. Es critica que el títol es basa en models antics i premisses equivocades, cosa que també avala l’informe de Cantàbria.

Estat actual de les platges de Torredembarra i Altafulla
Compartir

Milà explica que la platja de Torredembarra (Paella) està estabilitzada i que, per tant, la millor opció és no tocar-la. L’acumulació de sorra al dit de llevant afecta només la pròpia platja. Altafulla també està estabilitzada, però sobre una base artificial i amb estructures que li han perjudicat. Es distingeix entre els elements artificials que han estat neutres o positius a Torredembarra i els que han agreujat la regressió a Altafulla.

Causes de la regressió d’Altafulla i canvi climàtic
Compartir

Anàlisi detallada de les regressions a la zona del Fortí d’Altafulla, vinculades a factors ambientals com el canvi climàtic i, sobretot, la disminució de temporals de migjorn en les darreres dècades. Milà relaciona aquest fenomen amb el que passa a altres platges de la costa tarragonina. Defensar un litoral més digne requereix solucions menys polítiques i més científiques, basades en conèixer la dinàmica real del sistema.

Compensació ambiental: el biotop de Torredembarra
Compartir

El port reivindica la seva trajectòria de sensibilitat ambiental. Ha invertit aproximadament 1 milió d’euros en el biotop de Torredembarra, una gran estructura submarina de carbonat càlcic situada a 36 metres de profunditat, destinada a regenerar espais biodegradats. Milà contraposa aquesta inversió amb el fet que ara se’ls exigeixin noves actuacions costoses sense base tècnica sòlida.

Costos econòmics i inviabilitat de repetir l’operació
Compartir

Es parla del cost econòmic de l’operació actual, que el port no concreta però qualifica de molt alt i ruïnós. S’explica que l’actuació es divideix en dues fases de 7.000 m³ cadascuna (ara i a la primavera). Milà alerta que és inviable assumir aquest esforç de forma periòdica i recorda que antigues recirculacions de sorra a Baixamar eren inútils perquè la dinàmica marina restituïa la sorra al seu lloc original.

Riscos de la regeneració artificial i sorra com a “residu”
Compartir

Reflexió sobre el destí de la sorra artificial que s’aboca a platges que no són naturalment sorrencas. Milà adverteix que aquesta sorra, o pitjor encara el sauló, pot desplaçar-se cap a zones on no hi ha hagut mai transport de sediments, com praderies de Posidònia, alterant ecosistemes sensibles. Critica que les decisions s’hagin pres per motivacions polítiques i no ambientals, i apel·la a trobar un equilibri en un litoral ja artificialitzat.

Zona concreta d’extracció i efectes locals a la Paella
Compartir

Descripció detallada de la zona d’extracció: entre el dit de llevant del port i el passeig Mediterrani, sobre la llengua de sorra de la línia de mar, entre els camps de dunes. Hi ha uns 14.000 m³ de sorra i se n’extreuen 7.000 m³ intentant minimitzar el dany. Milà denuncia que extraccions anteriors del Ministeri van crear clots i van afectar tant la dinàmica ambiental com l’ús esportiu de la platja. Defensa deixar estabilitzar les estructures naturals i critica els “parxes” en la gestió del litoral.

Conclusió: grans problemes, grans solucions
Compartir

Reflexió final sobre el model turístic i econòmic basat en un litoral artificialitzat des dels anys noranta. Ara no hi ha recursos per retornar-lo a l’estat original i costa acceptar-ho. Milà insisteix que a problemes estructurals calen solucions estructurals, no intervencions puntuals que només maquillen la situació.