Resuming podcast
Entrevista a Ruth Meier Turullols i Jordi Roig Morera
21/11/2025

AI Curtmetratge d’animació «S’ha acabat el joc»

L'entrevista

AI

Resum general del pòdcast

En aquest episodi de L'entrevista a Ona la Torre, es conversa amb la Ruth Meier (jove cineasta torrenca d’animació) i Jordi Morera (pintor, docent jubilat i responsable de l’espai artístic L’Atelier). L’eix central és la presentació del primer curtmetratge d’animació de la Ruth, «S’ha acabat el joc», i tot el procés creatiu i formatiu que hi ha al darrere.

El programa barreja reflexió artística, formació en art i animació, i dinamització cultural local a Torredembarra.


1. Origen del projecte i trajectòria de la Ruth Meier

De l’Institut a Belles Arts i l’animació

• La Ruth va ser alumna de Jordi Morera a l’Institut de Torredembarra, on ja demostrava inquietud artística i curiositat per “tot”.

• Inicia Belles Arts a la Universitat de Barcelona en plena pandèmia, fent classes i presentacions de pintura i escultura des de casa, una situació que descriu com estranya i poc natural per a estudis tan pràctics.

• Ja tenia interès clar per l’animació, però decideix seguir Belles Arts per experimentar disciplines diverses.

“Sempre he estat amb tot. M’ha agradat tot, sempre… i és molt complicat decidir-ho.”

Combinació d’estudis

• A tercer de Belles Arts, decideix complementar-ho amb l’Escola d’Art de Tarragona, especialitzant-se en animació.

• Destaca que ho repetiria des de zero, perquè l’experiència ha estat molt enriquidora: ha pogut combinar escultura, volum i tècniques digitals dins l’animació.

• Actualment està acabant quart de Belles Arts i presenta el seu projecte final d’animació, el curt «S’ha acabat el joc».


2. El curtmetratge «S’ha acabat el joc»

Concepte i univers del film

• Títol: «S’ha acabat el joc», inspirat en l’expressió Game Over, però concebut plenament en català.

• Gènere i to: - Món distòpic amb al·lusions visuals a l’univers dels videojocs. - Crítica i reflexió sobre la pantalla i els telèfons mòbils com a extensió del cos.

• Imaginari visual principal: - Personatges “com nosaltres” però amb pantalles al cap, una mena de cíborgs contemporanis. - El símbol de la pantalla es fa servir per parlar de tecnologia, desconnexió i condició humana.

“Són persones com nosaltres que tenen pantalles als caps, que ja són una mena de cíborgs.”

Producció individual i temps de treball

• Durada aproximada del curt: 4–5 minuts.

• Temps de producció: uns 5 mesos de feina intensa, tota en solitari (guió, direcció d’art, animació, maquetes, 3D, etc.).

• Subratlla que en animació professional sempre hi ha equips especialitzats, però en aquest cas el repte era assumir totes les fases ella sola com a projecte final.

• Ho viu sobretot com un gran aprenentatge sobre capacitats i límits propis.


3. Tècniques emprades: híbrid entre stop motion i 3D

Disseny de personatges i minimalisme

• Punt de partida: personatges dibuixats amb cara, ulls, volum, roba… en els primers esbossos.

• Evolució: decideix anar simplificant fins a l’essència: - Termina amb tres personatges de Filferro i cordill, molt prims i esquemàtics. - Referència a les escultures de Giacometti i a una mena “d’art prehistòric” portat a la stop motion.

“Al final el que li dona l’expressivitat és el moviment… l’espectador ja es construeix aquesta figura humana per ell sol i no cal més.”

Stop motion: del cartró a la càmera

• Figures i escenografies: - Maquetes i entorns físics construïts amb cartró, pintura i textura. - Figura humana resolta amb filferro i cordill, aprofitant la força expressiva del moviment.

• Procés d’animació: - Animació fotograma a fotograma, movent lleument les figures. - Planificació prèvia amb guió i storyboard. - La Ruth es grava a si mateixa en vídeo per estudiar moviments (per exemple, aixecar un braç) i traduir-los en nombre de fotogrames i ritmes.

• Condicions de rodatge: - Espai tipus laboratori/plató tancat: finestres tancades, sense ventilador, per evitar moviments involuntaris. - Il·luminació amb 3–4 focus. - Treball realitzat al petit estudi de stop motion de l’Escola d’Art de Tarragona.

3D digital i escenografia virtual

• Part digital del curt realitzada mitjançant: - Modelatge 3D, texturització, il·luminació i animació en entorns virtuals.

• Descriu la creació d’una escenografia digital on també hi ha personatges que es mouen, igual que al món físic, però amb eines informàtiques.

Estructura híbrida i sentit narratiu

• El curt és un híbrid analògic-digital: - Escenes en 3D digital i escenes en stop motion física conviuen al film. - Aquest canvi de tècnica té un sentit narratiu clau (relacionat amb el que passa a la història), que la Ruth no vol revelar per no fer spoilers.

“Clar, hi ha una part digital per una raó que passa allà i després tot es transforma en físic i en real per una altra raó.”

• Procés de treball: - Primer va crear tota la part 3D. - La part de stop motion la va concentrar en dues setmanes finals, molt intenses i amb poques hores de son.


4. Presentació pública i recorregut en festivals

Estrena a Torredembarra

Primera projecció pública: dissabte a les 18.00 h a L’Atelier (espai artístic que coordina en Jordi Morera).

• La sessió inclou: - Projecció del curtmetratge complet. - Col·loqui amb la Ruth per comentar el procés creatiu, tècnic i conceptual. - Exhibició de maquetes, ninots i materials físics utilitzats a la part de stop motion, perquè el públic pugui veure la “cuina” del film.

“A part de la pel·lícula veureu el treball que ha fet de maquetes en 3D a partir del cartró i donant-li pintura i textura.”

Passos cap als festivals

• Ha presentat «S’ha acabat el joc» a diversos festivals d’animació:

  • Animajove: hi va presentar el curt per viure l’experiència d’inscripció i selecció, però no ha estat seleccionat aquesta vegada. La Ruth ho viu com un primer aprenentatge i afirma que s’hi tornarà a presentar en futures edicions.

  • Animac (Lleida): també ha inscrit el curt. Està pendent de resposta (prevista pel gener).

• Valora molt positivament l’existència d’apartats de “nous talents” o estudiants en aquests festivals, perquè obren portes a autors emergents i serveixen com a carta de presentació professional.


5. Formació en animació a l’Escola d’Art de Tarragona

Assignatures i continguts

A l’Escola d’Art de Tarragona, la Ruth ha cursat un itinerari molt complet en animació, que inclou:

Animació digital en 2D (motion graphics), molt vinculada al sector publicitari. • Animació 3D (modelatge, il·luminació, animació de personatges i escenes). • Stop motion com a tècnica específica. • Història de l’art i altres assignatures teòriques que donen context i referents.

Professorat i treball en grup

• Professors principals d’animació: Francesc Poblet, Ariadna Costa i Núria Anguren (especialista en stop motion).

• La Ruth destaca un bon ambient de treball en equip entre professorat i alumnat, tot i que els projectes finals són individuals.

• A classe eren menys de 20 alumnes, majoritàriament de la zona de Tarragona.

• S’obre el debat sobre feina individual vs. treball d’equip: - En el món professional, la norma és treballar en equips especialitzats. - Alguns estudiants voldrien fer projectes col·lectius per acostar-se a la realitat laboral. - Tanmateix, els projectes finals individuals serveixen per tenir una obra signada personalment, molt útil per a festivals i portafolis.

Eines digitals i programari

• Programari utilitzat actualment: - Pack Adobe per a diverses tasques (edició, composició, gràfica en moviment). - Cinema 4D per a treball en 3D.

• Mirada cap al futur: l’escola vol incorporar Blender (programa 3D de codi obert i gratuït).

“Crec que és molt important potenciar el Blender… no només tenir programaris tancats i de pagament.”

• Això implica una filosofia més comunitària i accessible, allunyada de la dependència de llicències de pagament.


6. Perspectives professionals i interessos creatius de la Ruth

Què li agrada més del procés creatiu

La Ruth es considera una creadora polifacètica i li costa escollir un únic rol. Destaca:

Modelatge i animació 3D: va gaudir molt amb aquesta part. • Animació stop motion i la manipulació física de figures. • Creació d’escenografies amb cartró i materials tangibles. • Producció i organització del projecte.

La part que li costa més és el guió, perquè implica una manera de pensar diferent i un altre tipus d’abstracció, però tot i així també l’ha gaudit.

Estat del sector i plans immediats

• Té la percepció que el sector de l’animació és molt competitiu, però encara no hi ha entrat de ple i per tant no se sent amb autoritat per descriure’l a fons.

• Té clar que voldria: - Trobar una “feineta”, encara que sigui petita, per començar a entrar en el sector. - Possiblement cursar un postgrau nou de creativitat a Tarragona, fruit de la col·laboració entre l’Escola d’Art de Tarragona i la URV (Universitat Rovira i Virgili).

• Considera que aquest postgrau podria ajudar-la especialment en la part de relat i guió, complementant la seva base visual i tècnica.

• També contempla el món publicitari com a sortida professional natural, ja que l’animació és present a tot arreu (publicitat, videoclips, xarxes, etc.) i creu que hi ha espai per a tothom, malgrat la competència.


7. L’Atelier i la vida artística local a Torredembarra

Funcionament de L’Atelier

Jordi Morera explica la filosofia i el funcionament de L’Atelier, l’espai on s’estrena el curt:

• És un espai de compartir art, més que no pas una acadèmia rígida.

• Ofereixen: - Tallers de pintura i dibuix dos dies a la setmana (dimarts i divendres). - Un taller de ceràmica conduït per la Sibila els dijous.

• En els tallers de pintura/dibuix: - L’enfocament és molt obert: des de pintura figurativa tradicional fins a experimentació amb matèria i materials diversos. - Jordi es defineix com a orientador i acompanyant, més que com a professor clàssic.

“A partir del traç pot sortir moltes coses… i dins del color hi ha mil vies per explorar.”

Formació de Jordi Morera i aprenentatge compartit

• Jordi ve d’una formació molt tradicional: - Es va formar als Anys 70 a l’Escola d’Art i Oficis de Barcelona. - Domina especialment el dibuix i el traç, i a partir d’aquí el color i la pintura.

• Reconeix que les noves generacions treballen amb programes i tècniques digitals que ell no domina (com l’stop motion digitalitzat, 3D, etc.).

• Destaca que a L’Atelier també ell aprèn dels alumnes i dels artistes que hi passen, per exemple: - Un pintor anglès, Peter Lider, que fa pintura hiperrealista i del qual Jordi diu que n’aprèn molt. - La mateixa Ruth Meier, que exposa a la biblioteca dos quadres que Jordi qualifica d’“excel·lents”.

Projectes i activitat pública

• L’Atelier ha organitzat exposicions de pintura, fotografia, ceràmica i ara incorpora l’audiovisual i l’animació amb el curt de la Ruth.

• Per Nadal, la Sibila sol obrir alguns dies per fer una petita fireta d’art i artesania, on es poden comprar peces artístiques i així ajudar a sostenir l’espai.

• Jordi admet que cada inici de curs és una incògnita econòmica: han de poder omplir tallers i pagar el lloguer del local per seguir endavant.

Reivindicació d’una escola d’art a Torredembarra

• Jordi aprofita per fer una reflexió de fons: - Creu que Torredembarra és prou gran per tenir una escola d’art pròpia. - Considera que això podria generar oportunitats econòmiques i professionals per a gent jove formada en art (com la Ruth o altres exalumnes de batxillerat artístic, Belles Arts, etc.).

“No només hem de viure del turisme, hem de viure de tot allò que ajudi a fer una societat més culturalitzada, més cohesionada.”

• Defensa un model de poble on l’art i la cultura siguin també eix econòmic i de cohesió social, no només activitat complementària.


8. Tancament

L’entrevista es tanca recordant:

• La projecció del curt «S’ha acabat el joc»: - Dia: dissabte - Hora: 18.00 h - Lloc: L’Atelier (Torredembarra)

• S’anima els oients a assistir-hi, veure el curt, conèixer de prop els ninots i maquetes de stop motion i escoltar la Ruth explicant el seu procés.

La conductora del programa agraeix la presència de Ruth Meier i Jordi Morera als estudis de Ona la Torre i els desitja molta sort en els projectes futurs, amb l’esperança de poder-los tornar a entrevistar amb noves creacions.

Marcadors

Presentació dels convidats i del curtmetratge
Compartir

La presentadora de Ona la Torre introdueix la Ruth Meier, jove cineasta, i Jordi Morera, antic professor d’art i responsable de L’Atelier. Es presenta el curtmetratge de la Ruth, «S’ha acabat el joc», explicant que és el seu projecte final de curs, fet amb tècnica 3D digital i una part de stop motion.

Trajectòria de la Ruth: de l’institut a Belles Arts i a l’animació
Compartir

Es recorda la relació alumna-professor entre Ruth i Jordi a l’Institut de Torredembarra. La Ruth explica com sempre ha tingut inquietud artística i com comença Belles Arts a la UB en plena pandèmia, fent classes per videotrucada. Explica que el seu interès per l’animació ja hi era, però decideix continuar Belles Arts per provar diverses disciplines. A tercer curs combina la carrera amb estudis d’animació a l’Escola d’Art de Tarragona, experiència que valora molt positivament.

L’Atelier com a espai per a la presentació del curt
Compartir

Jordi Morera explica que L’Atelier és un espai de compartició artística on ja han fet exposicions de pintura, fotografia i ceràmica. Ara incorporen l’audiovisual amb el curt de la Ruth. Destaca l’interès de veure el film i conversar amb ella sobre la quantitat de feina que hi ha darrere de 4–5 minuts d’animació.

Temps de producció i univers distòpic de «S’ha acabat el joc»
Compartir

La Ruth detalla que, en una producció professional, l’animació la fa un equip, però al seu cas ho ha fet tot sola en uns 5 mesos de feina, resultant en uns 4–5 minuts de curt. Explica que el títol en català s’inspira en «Game Over» i que el film se situa en un món distòpic relacionat amb les pantalles i els mòbils com a extensió del cos. Hi ha personatges amb pantalles al cap, una mena de cíborgs. Confirma que el guió, la idea i tot el procés són íntegrament seus.

Combinació de tècniques: stop motion i 3D, i atracció pels volums
Compartir

La Ruth explica que combina stop motion i 3D perquè l’atreuen molt els volums i l’escultura, disciplina amb què va començar a Belles Arts. Cada tècnica treballa de manera diferent, amb temps de processament diferents, però considera que es complementen bé, tot i la por inicial a coordinar-les.

Stop motion: ninots mínims, filferro i moviment expressiu
Compartir

S’explica al públic què és l’stop motion, amb exemples com Pingu. La Ruth detalla que les seves figures no són de plastilina, sinó de filferro i cordill, molt simples però efectives. Jordi compara els personatges amb escultures minimalistes tipus Giacometti. Ruth subratlla que l’expressivitat ve del moviment, i que l’espectador completa mentalment la figura humana, fet que l’ha portat a buscar el minimalisme.

Disseny de personatges i planificació del moviment
Compartir

La Ruth explica que va començar amb esbossos més complexos (cara, ulls, roba) i que gradualment va simplificar fins concloure que no calia tant detall, només extremitats i petits gestos. Detalla el procés de planificació: guió, storyboard i anàlisi de moviments. Sovint es grava ella mateixa en vídeo per estudiar com es mou el cos i calcular els fotogrames necessaris per a cada acció, per mantenir ritmes coherents.

Condicions de rodatge de l’stop motion
Compartir

Es parla de la necessitat d’un espai controlat per fer stop motion: estudi fosc, finestres tancades, cap ventilador per evitar moviments no desitjats. La Ruth explica que hi va passar molta calor i que va il·luminar l’escena amb tres o quatre focus. Va fer tota la part física de l’stop motion al petit estudi específic de l’Escola d’Art de Tarragona.

Professorat i ambient a l’Escola d’Art de Tarragona
Compartir

La Ruth cita els seus professors d’animació: Francesc Poblet, Ariadna Costa i Núria Anguren (especialitzada en stop motion). Destaca que tant el professorat com els companys de classe l’han ajudat molt i han format un bon equip. Eren menys de vint alumnes i la majoria de la zona de Tarragona.

Treball individual vs. feina en equip en animació
Compartir

Es debat sobre si els projectes haurien de ser individuals o en grup. A l’escola hi havia possibilitat de treballar en equip, fet que acostaria a la realitat del sector, on l’animació és una feina coral. No obstant això, els festivals sovint demanen treballs signats per un sol autor, i tenir una peça pròpia és important com a carta de presentació. La Ruth finalment ha optat per fer el curt sola.

Part digital 3D i estructura híbrida del curt
Compartir

La Ruth descriu la part digital: modelatge, texturització, il·luminació i animació en 3D, creant una escenografia virtual amb personatges que també es mouen. Explica que la coexistència de tècniques (3D i stop motion) té un sentit narratiu: hi ha escenes digitals i altres de físiques, relacionades amb moments concrets de la història. No en dona detalls per no fer spoilers. Aclareix que va començar pel 3D i que la stop motion la va concentrar en dues setmanes molt intenses al final del procés.

Estrena a L’Atelier i recepció acadèmica
Compartir

La presentació a L’Atelier serà la primera projecció pública fora de l’àmbit acadèmic. Jordi explica que encara no ha pogut veure el curt de manera pausada per copsar totes les seqüències. Subratlla que a L’Atelier interessa mostrar diverses tècniques i poder parlar amb l’autora després de la projecció, per veure les diferents interpretacions del públic i que això serveixi a la Ruth per valorar futures creacions. La Ruth relata com va ser la presentació del treball a l’escola, on els companys ja coneixien el procés i van celebrar haver assolit junts els objectius.

Primers passos en festivals d’animació
Compartir

Es comenta que aquest curt és, de facto, la carta de presentació de la Ruth. L’ha presentat a Animajove (on no ha estat seleccionat) però valora l’experiència de participar-hi i es planteja tornar-ho a intentar en properes edicions. També l’ha enviat a l’Animac de Lleida, on està pendent de resposta. S’assenyala que aquests festivals solen incloure seccions de nous talents o estudiants, cosa que facilita oportunitats a autors emergents.

Interessos creatius, món laboral i futurs estudis
Compartir

La Ruth explica que a Belles Arts va començar amb escultura i actualment fa assignatures més vinculades a audiovisuals. Li costa escollir una sola faceta: li agrada la producció, el modelatge i l’animació 3D, l’animació stop motion i la creació d’escenografies; la part de guió li resulta més complexa però també interessant. Sobre el món laboral, percep molta competència i encara no sap ben bé com està el sector perquè encara no hi ha entrat. Es planteja trobar una primera feina, encara que sigui petita, i també cursar un nou postgrau de creativitat a Tarragona (col·laboració entre Escola d’Art i URV). Es veu fins i tot treballant en publicitat, atès que l’animació és present en molts àmbits i creu que hi ha espai per a tothom.

Assignatures i eines digitals en els estudis d’animació
Compartir

La Ruth descriu les assignatures de l’Escola d’Art de Tarragona: animació digital 2D (motion graphics) molt vinculada a publicitat, 3D, història de l’art i stop motion. Treballen amb el pack Adobe i amb Cinema 4D per a 3D. Informa que properament començaran a utilitzar Blender, un programa 3D de codi obert i gratuït, cosa que veu molt positiva perquè redueix la dependència de programari de pagament i fomenta una filosofia més comunitària.

L’Atelier: tallers, filosofia i potencial d’una escola d’art local
Compartir

Jordi fa un balanç de L’Atelier: cada inici de curs és una incògnita, però de moment omplen els tallers i poden mantenir el local. Ofereixen dos dies de taller de pintura/dibuix i un de ceràmica amb la Sibila. Els tallers són molt oberts, amb alumnat que va des de la pintura figurativa fins a l’experimentació matèrica; Jordi es veu com un orientador. Explica la seva formació clàssica a l’Escola d’Art i Oficis de Barcelona als anys 70, centrada en el dibuix i el color. Comenta que aprèn molt dels participants, com del pintor hiperrealista Peter Lider o de la pròpia Ruth, que té dos quadres exposats a la biblioteca. Defensant la cultura local, Jordi proposa que Torredembarra tingui una escola d’art pròpia per crear un nínxol econòmic i cultural que no depengui només del turisme i contribueixi a una societat més cohesionada.

Recordatori de l’acte de presentació i cloenda
Compartir

Es concreta que la presentació del curtmetratge «S’ha acabat el joc» serà dissabte a les 18 h a L’Atelier, amb projecció i explicació del procés, i exposició dels ninots i maquetes de stop motion. Jordi comenta que per Nadal faran com cada any una petita fireta d’art i artesania, però que, a banda d’això, el curs ja és prou intens. La presentadora agraeix a la Ruth Meier i a Jordi Morera la seva participació al programa i els desitja molta sort i futurs projectes sobre els quals tornar a parlar a Ona la Torre.