22 de Setembre de 2025 a les 8:00
Indignació i falta d’informació en el primer dia de tall ferroviari per obres a Castelldefels. Durant tota aquesta setmana els rodalies i regionals sud no tenen connexió directa amb Barcelona. En el cas dels regionals el servei comença i acaba a Cunit. Des d’allí hi ha connexió amb bus fins a Barcelona, Zona Universitària.
En el cas dels Rodalies, hi ha autobusos directes de Sitges i Castelldefels a Gavà i de Garraf a Gavà, amb parada a totes les estacions. Des de Gavà els passatgers han de tornar a agafar el tren per arribar a la capital.
Per realitzar aquest servei alternatiu s’han habilitat una cinquantena d’autobusos amb 41.000 places. En el cas de Cunit els autobusos surten cada mitja hora.
El tall s’ha iniciat avui i s’allargarà fins diumenge. Renfe calcula que afectarà uns 20.000 usuaris de Rodalies i 10.000 més de Regionals.
Una de les queixes generals aquest matí era la falta d’informació perquè s’ha avisat tard i poc de les obres i el tall.
Aquest nou tall ferroviari s’afegeix als problemes habituals en el servei ferroviari. De fet, aquest matí hi ha hagut diversos trens circulant fora d’hora i un dels combois de primera hora s’ha espatllat i els passatgers han hagut de canviar de tren a Tarragona.
Entre retards i transbords el temps de viatge s’ha allargat notablement. Avui alguns usuaris han tardat més de tres hores en anar de Reus a Barcelona.
La plataforma Dignitat a les Vies també ha criticat severament el dispositiu que s’ha muntat per cobrir les obres de Castelldefels. La seva portaveu, Ana Gómez, denuncia que no se’ls ha tingut en compte a l’hora de dissenyar-lo i manifesta que és pitjor que el que hi va haver per les obres del túnel de Roda.
Dignitat a les Vies critica especialment que els horaris de bus no quadren amb els dels trens i que els autobusos només facin parada a Zona Universitària, molt lluny del centre de Barcelona.
Per contra, tant Renfe com la Generalitat han fet una valoració positiva del pla alternatiu de transport, en el primer dia de funcionament. Així i tot, fan una crida a reduir la mobilitat durant aquesta setmana, fins que es recuperi el servei dilluns vinent.
De fet, han explicat que s’ha decidit fer les obres a Castelldefels aquesta setmana, perquè hi ha les festes de Santa Tecla a Tarragona i les de la Mercè a Barcelona i això fa preveure que hi haurà menys gent desplaçant-se per feina. Aquest matí, el portaveu de Renfe, Antoni Carmona, ha dit que el pla alternatiu de transport està funcionant relativament bé. També ha explicat que es va descartar desviar trens per la línia de Vilafranca, perquè també està en obres.
Per la seva banda, la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, ha assegurat que, després de l’experiència de les obres de Roda, han pogut afinar molt més el dispositiu de transport alternatiu.
Aquest cap de setmana el secretari de Mobilitat i infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, va fer una piulada advertint que venien uns dies complicat i recomanant el teletreball.
Les obres que es fan aquesta setmana a Castelldefels serviran per reordenar l'esquema de vies i facilitar la convivència entre els trens de Rodalies i els de mig i llarg recorregut que no fan parada al municipi.
La previsió és que les vies 1 i 6 es destinin als trens que passen per aquesta estació, mentre que les vies 2 i 4 seran per als combois amb origen o destinació Castelldefels. La via 3 serà per a l'estacionament de maquinària de manteniment. A part de refer la planificació de vies, es construirà un nou pas inferior per creuar les andanes i millorar l'accessibilitat.