Resuming podcast

26 de Març de 2025 a les 17:22

Nova jornada de problemes a les vies per la vaga i avaries

Compartir

Paneque admet al Parlament que una quarta part dels trens està fora de servei

La vaga dels sindicats minoritaris i una avaria entre Sitges i Garraf ha provocat un nou matí incidències a Rodalies i Regionals. S’han cancel·lat trens, també d’alta velocitat, i la majoria de combois de primera hora del matí al corredor sud han patit retards importants. 

L’avaria al Garraf, per un problema a la infraestructura, ha afectat especialment la línia R2 Sud de Rodalies i també les línies de regionals que connecten amb el Camp de Tarragona. Alguns trens han acumulat gairebé dues hores de retard, segons han denunciat els usuaris. 

Tot això, l’endemà que el president de la Generalitat anuncia que enguany s’impulsarà una estratègia ferroviària per a dècades. Salvador Illa n’ha parlat en la sessió monogràfica que ha començat aquest dimarts a la tarda al Parlament, per abordar el cúmul d’incidències a la xarxa de Rodalies i Regionals. 

Illa també ha dit que el procés de traspàs del servei, que d’entrada només afecta l’R1, ja no té marxa enrere. 

El president del Govern ha tornat a demanar disculpes per les situacions de caos que es viuen gairebé cada dia a les vies. 

Illa ha demanat confiança en les inversions que s’estan fent i assegura que donaran resultat. De cara al futur, diu que el Govern ja ha començat a planificar per donar resposta a les necessitats de les pròximes dècades. 

Sobre les obres que hi ha actualment en marge, el president de la Generalitat ha reiterat que, segons els tècnics, no se’n poden emprendre més, si es vol mantenir operatiu el servei. 

En aquesta primera sessió del ple monogràfic sobre Rodalies també hi ha intervingut la consellera de Territori. Sílvia Paneque hi ha revelat que el 24% dels trens de Rodalies estan fora de servei. 

La consellera ha detallat que s’han identificat una desena de punts crítics en el servei. N’ha destacat la capacitat insuficient dels túnels de Barcelona, trams que continuen en via única i la falta de tallers de reparació i manteniment. 

S’hi ha d’afegir l’envelliment de la flota, que fa que falti material rodant. Una quarta part dels combois estan fora de servei. 

En aquest sentit, la consellera ha recordat que s’està a l’espera de l’arribada de nous combois, que està previst que entrin en servei a principis de l’any vinent. 

Paneque també ha assenyalat que s’estan fent esforços per millorar la informació als usuaris i assegura que el traspàs suposarà una millora en la gestió del servei. Sobre aquest tema, el del traspàs, ha dit que mai s’havia arribat tan lluny. 

Aquest ple monogràfic sobre Rodalies s’està fent a petició d’ERC, Comuns i la CUP. Aquests tres partits, i també la resta de l’oposició, han criticat durament el cúmul d’incidències i han reclamat responsabilitats polítiques. 

 ERC ha avisat al president Illa que no l’acompanyaran si no exigeix responsabilitat a Renfe, Adif i Transports. En unes termes semblants s’han expressat els cuparies que volen que la Generalitat fiscalitzi Renfe i imposi sancions per incompliment d’horaris. 

Per la seva banda, els Comuns han advertit al president que “se la juga” amb Rodalies i li han demanat que en faci la seva prioritat. 

Des del PP, han culpat el ministre de Transports, Óscar Puente, del caos de Rodalies i també a Junts, ERC i els comuns.