Resuming podcast

20 de Gener de 2025 a les 13:48

Les obres del TramCamp començaran aquest estiu

Compartir

FCG ha obert la licitació el contracte per fabricar els set primers combois

La primera fase del tramvia del Camp de Tarragona, que unirà Cambrils i Vila-seca, entrarà en servei el 2028. És la previsió amb què treballa el Govern català, que just aquesta setmana preveu licitar els primers treballs. El president de la Generalitat, Salvador Illa, va ser ahir a Cambrils per presentar els detalls del projecte.

 La primera fase del TramCamp discorrerà per l’antic traçat del tren, que va quedar en desús quan ara fa cinc anys es va estrenar la variant del Corredor Mediterrani. Farà catorze quilòmetres, comptarà amb 14 estacions i 3 intercanviadors. A més, es construirà un centre operatiu a Vila-seca. 

Aquesta setmana es licitaran els treballs previs i d’estructura des de Cambrils sud fins a Vila-seca Universitat. La intenció és que les obres puguin començar a l’estiu. En paral·lel s’anirà treballant per licitar totes les obres de la primera fase, que comportarà una inversió de 245 milions d’euros, que inclou la compra dels tramvies. 

Els detalls del projecte els va explicar David Prat, director general d’Infraestructures de la Generalitat. 

 El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assenyalat que el TramCamp és un projecte ambició i exigent i que es treballa pensant a poder-lo estrenar el 2028. 

 

 El TrampCamp serà operat per Ferrocarrils de la Generalitat. Illa ha destacat la importància del futur tramvia per vertebrar el territori. L’ha definit com un projecte transformador. 

 

 En paral·lel, la Generalitat anirà treballant en la definició de la segona fase del TramCamp, que l’ha de fer arribar fins a Tarragona i Reus. 

El Departament de Territori està analitzant les propostes rebudes dels estudis informatiu i d'impacte ambiental, i es preveu tancar aquesta anàlisi durant el 2025.

 Justament avui Ferrocarrils de la Generalitat ha tret a licitació la construcció de set tramvies elèctrics que circularan pel futur TramCamp. El preu de sortida és de 60,5 milions d’euros i inclou la construcció dels combois i el seu manteniment durant quinze anys. 

 Els vehicles tindran una longitud màxima de 40 metres, una capacitat mínima de 210 persones i estaran adaptats a persones amb mobilitat reduïda. Tindran un mínim de 50 seients i hi haurà espais per a bicicletes o cotxes. 

Els combois estaran equipats amb un sistema d’emmagatzematge d’energia, que els permetrà circular en els trams sense catenària. La velocitat màxima rondarà els 70 quilòmetres per hora en els trams interurbans. 

Un cop signat el contracte, l’empresa adjudicatària disposarà de 33 mesos per construir i lliurar els vehicles. És a dir, prop de tres anys. 

La construcció d’un tramvia al Camp de Tarragona es va plantejar per primera vegada el 2001. El 2006, durant el tripartit del president Pasqual Maragall, el projecte es va incloure al Pla d’Infraestructura de Transport de Catalunya. 

 Aquesta iniciativa va quedar congelada durant anys i es va tornar a posar sobre la taula fa cinc anys, quan va entrar en servei la variant el corredor del Mediterrani entre Tarragona i Vandellòs i l’antiga línia de la costa va quedar en desús. 

Durant l’anterior mandat es van consolidar les bases del projecte i es va plantejar que el tramvia es podria estrenar el 2026. Ara la data s’ha endarrerit dos anys.