Resuming podcast

29 de Octubre de 2025 a les 16:13

Adif aturarà la instal·lació de noves pantalles acústiques a Roda

Compartir

A Torredembarra també hi ha una forta oposició a les pantalles per l'impacte visual i la poca eficiència en esmorteir el so

Adif aturarà la instal·lació de noves pantalles acústiques a la via ferroviària a Roda de Berà. L’Ajuntament de Roda ha informat que s’ha arribat a un acord per frenar aquest projecte, que havia generat controvèrsia pel seu impacte, i buscar una solució més amable amb l’entorn. 

Es farà un nou projecte, en què es replantejaran les alçades de les pantalles en cadascun dels trams i s’aplicarà un nou sistema de càlcul que ponderarà també l'aspecte visual i mediambiental.

Aquest compromís s’ha assolit a través de la pressió de l’Ajuntament i les demandes de les associacions de veïns Costa Daurada i Berà, que havien denunciat l’impacte visual i escassa eficàcia de les pantalles ja instal·lades, amb alçades de fins a 8 metres. Pere Virgili és l’alcalde de Roda de Berà.

   

En una entrevista al Baix Gaià al Dia, al principi d’aquesta temporada, el mateix Virgili, ja va parlar d’aquesta qüestió. Plantejava seguir un projecte de la UPC que aposta per pantalles més pròximes a les vies i més baixes. 

   

En aquella entrevista els veïns de Roda també van criticar durament les pantalles ja instal·lades. Gerard Espada denunciava, que tot i la seva altura, gairebé no esmorteixen el soroll. 

   

Ara els treballs restaran aturats temporalment fins que es presenti la nova proposta, que haurà de tenir el vistiplau del consistori. Així, en alguns trams les pantalles podran ser més baixes que el que estava projectat en un inici, i sense que aquestes puguin superar els quatre metres, amb la via com a referència. 

Aquesta qüestió també preocupa a Torredembarra. Fa uns anys Adif va plantejar també instal·lar-hi grans pantalles acústiques, però al final es va descartar pel seu impacte. 

Però el problema del soroll existeix i s’accentuarà més quan s’estreni el tercer fil i s’incrementi el pas de trens de mercaderies. 

Jaume Estévez, del grup Soroll i la plataforma Mercaderies per l’Interior, ha assenyalat que a Baix a Mar, el soroll dels trens supera els 100 decibels. Diu que és pitjor que al Serrallo, on la URV ja ha estudiat l’impacte del soroll nocturn dels trens en la salut. 

   

Estévez, que és enginyer, diu que més enllà del soroll, també els preocupen les vibracions del terreny, quan arribin a circular per la línia de costa grans trens de mercaderies de fins a 750 metres de llarg i un pes de 22 tones per eix. 

   

La Plataforma Mercaderies per l’Interior també alerta, des de fa anys, del risc que suposarà l’increment de trens de mercaderies, alguns d’ells de productes químics perillosos, per l’actual línia de costa, que passa per mig de poblacions com Torredembarra i Altafulla.